Gør en svær tid lettere

10 June 2021 Lykke Holzmann Søby

editorial

Når man skal have ryddet og opkøbt et dødsbo, skal man igennem en række ting inden det kan lade sig gøre. Det er egentlig ikke fordi det er svært, men man skal huske på at man ofte står i en situation af dyb sorg, der kan gøre selv den mindste lille ting meget mere besværlig end det normalt ville være.

Kontakt en virksomhed

Det første du skal gøre, er at kontakte en velrenommeret virksomhed der rydder og opkøber dødsboer, de skal hjælpe dig med at få styr på tingene, og det skal naturligvis være nogle mennesker du føler at du kan have tillid til og stole på. Så skal det hele nok gå og forløbe uden de helt store problemer ved opkøb af dødsbo. 

Så skal der ryddes

Når den rette virksomhed er fundet og du ved at det er dem du vil benytte dig af til rydning og opkøb af dødsbo, så aftaler i et tidspunkt hvor de skal komme ud til hjemme og rydde op. De fleste virksomheder går forsigtigt, men effektivt til værks. De passer på både dig som efterladt, men passer også på at behandle den afdødes efterladte effekter med stor respekt.

Hvis der er noget de er i tvivl om, så skal de spørge dig og ikke selv tage en beslutning i forhold til hvad der evt. skal ske med en genstand. Det kan også være at du ønsker at de skal tage sig af indendørs rengøring. Det er noget I sammen aftaler.

Besigtigelse af genstande

Ved besigtigelse gennemgå s ejendommen og den indgåede aftale. I undersøger sammen om alle punkter er gennemført. Hvis virksomheden har overset noget, kan de rette op på det i samarbejde med dig. Du kan så blive betalt kontakt eller via en bankoverførsel.

Når de ovenstående ting er overstået, kan du sætte huset til salg, leje stedet ud eller selv flytte ind, hvis det er planen. Men det vigtigste er at du kan få tid til at sørge over den afdøde.