Få ro i sjælen med et kristent ophold på refugium

31 December 2020 Astrid Pedersen

editorial

Søger du indre ro og sjælefred, og nyder du at bruge tid på eftertanke, meditation og filosofi? Så kan du med fordel tilbringe din ferie på et refugium.

Hvorfor tage på refugium?

Der kan være mange grunde til at tage et ophold på et refugium. Mange mennesker – også ikke troende – sætter pris på at komme væk fra hverdagen med alle dens ambitioner, forventninger og til tider hule værdier, og i stedet komme tæt på sig selv.

De fleste refugier ligger placeret langt fra alfarvej, midt i naturen med alt hvad dertil hører af flora og fauna samt stilhed og ro. Det at befinde sig i smukke og grønne omgivelser kan være utroligt vederkvægende for alle sjæle. Og derfor bliver det mere og mere populært at tage på meditations ophold eller det der kaldes silent retreats, så sjælen kan få en pause til genopladning.

Kristne refugier i Danmark – for dig som ønsker at hvile i troen

Hvis du ønsker at tilbringe en weekend, eller måske endda flere ugers ferie, i selskab med ligesindede som deler din kristne tro og filosofi er et kristent ophold på et refugium måske noget for dig. Der findes op til flere kristne refugier rundt omkring i landet, af varierende størrelse. Nogle af de større refugier har til huse på gamle klostre og benyttes fortrinsvis af præster under deres uddannelse. Og så er der de mindre refugier med et begrænset antal gæster.

På et sådant refugium som for eksempel Mikkelsbakke Refugium er hverdagen struktureret således at der er plads til både alenetid og fællesskab. Du kan for eksempel deltage i fælles handlinger morgen middag og aften så som liturgi, bøn og sang. Og du kan bruge tid på refleksion i enrum samt bibel studier, have arbejde eller måske gåture i de skønne omgivelser i området uden for Nykøbing Mors.

Læs mere om Mikkelsbakke Refugium pånhttps://www.mikkelsbakke.dk/