Det varierer kraftigt på asfaltreparation
Prøv næste gang, når du er ude at køre, at lægge mærke til, når du kører over en kommunegrænse: Du vil formentlig bemærke, at der sker noget med asfalten, og det er ikke helt forkert.
Den ene kommune har formentlig både valgt en anden måde, at asfalten skulle udlægges på, samt hvad det skulle være for en type.
Man kan måske endda ligefrem mærke, at man kører en smule opad eller nedad, fordi asfaltniveauet ændrer sig.
Sådan kan det forandre sig fra kommune til kommune, fordi man har forskellige løsninger til, hvordan man gør den slags med asfalten.
Hvis du så ser efter, når du kører over til et andet land, så er det noget HELT andet, for der har man en helt anden lovgivning, og den kan være radikalt anderledes fra det ene sted til det næste med asfalteringen.
Asfaltreparationer er ikke altid prioriteret højt
Der er vitterligt nogle lande, hvor man kan opleve, at der er et hul i asfalten, og så ti år eller mere senere, så er det hul ikke blevet lappet, eller man har måske lige fyldt det op med noget dårligt asfalt, som så er blevet kørt ud igen, fordi det ikke fik lov til at sætte sig.
I andre lande skal der dårligt komme en sprække i asfalten, og så er man ude at fikse hele vejen, fordi man både går op i, at vejen er flot, men også at den er sikker at køre på, uanset hvilket køretøj man befordrer på den.
For det kan være livsfarligt at køre på dårlig asfalt, også selvom man kører hurtigt, hvis det regner, er nat, og man så ikke lige ser et hul i asfalten længere fremme.
Så man bør opprioritere asfaltreparation de steder, hvor der er brug for det – det løser jo ikke sig selv.