Sådan afliver man en shitstorm som glarmester

14 August 2019 Anders Lundtang Hansen
Sådan afliver man en shitstorm som glarmester

Det kan være svært at forestille sig, hvordan en glarmester kan ende i en shitstorm, men vi bruger lige dette eksempel for at gøre det mere konkret og i pædagogisk øjenhøjde, så vi kan komme ned på et niveau, hvor alle kan være med.

Derfor skal vi ikke højt op i skyerne og snakke om et eller andet kedeligt emne i finansverden med termer, som de fleste almindelige mennesker ikke har forstand på – men de fleste ved jo godt, hvad en glarmester laver.

Men ved du så, hvad en såkaldt “shitstorm” er?

Det kan lyde uartigt eller noget, man siger i skolegården, men det er faktisk et reelt begreb, som især kommunikatører gør en stor del ud af at forberede sig på, så man kan bekæmpe den med nogle effektive virkemidler, hvor man har nogle skabeloner til løsninger liggende, som man så forsøger at tilpasse til den givne situation.

Endnu mere konkret handler det om, at vi kan sige, en glarmester kommer til at dumme sig, hænger sig ud i medierne på en uheldig måde, ellers vedkommendes privatliv blandes med hans arbejder som at være glarmester, som så påvirker hele firmaet negativt.

Det kan medføre, at kunderne bliver væk, og at et rygte opstår, som fører til endnu mere negativ omtale – og stormen er startet som en nedadgående spiral.

Den slags skal man komme hurtigt til livs, for det er svært nok at opbygge et godt renommé, fordi folk vil høre om de negative ting (tænd bare for nyhederne), end de gode historier giver omtale.

Man siger som tommelfingerregel, at der skal ti gode historier til at afbøde faldet fra en dårlig historie.

Sørg derfor, at selv hvis du ikke har en kommunikationsafdeling som glarmester, at du i det mindste har lagt en plan for, hvordan du vil komme negativ omtale til livs.

Man kan ikke vide, hvad man hver gang konkret skal gøre, men at have en lille slagplan er et godt udgangspunkt.

Her er et glarmesterfirma, der ikke er ude i nogen shitstorm: http://bpglas.dk/