Benyt dig af et inkassofirma

25 January 2020 Lotte Hindsberg

editorial

Har du som virksomhed en kunde som ikke har betalt sin faktura til tiden, kan du vælge at sende kunden til inkasso. Du kan vælge selv at forsøge at få en aftale med kunden. Det kunne f.eks. være en afdragsordning. Er det ikke muligt eller vil du hellere bruge din tid på  din virksomhed, kan du overlade sagen til et inkassofirma, der så på dine vegne vil forsøge at indkassere pengene. Omkostningerne ved at benytte sig af et inkassofirma, vil blive betalt af kunden. Det kan altså ende med at blive dyrt for kunden, hvis de ikke inden har forsøgt at få en aftale på plads.

Hvad må et inkassofirma?

Et inkassofirma skal, når de har overtaget en sag fra en virksomhed kontakte kunden og tydeligt fortælle at de har overtaget sagen og de handler på kundens vegne. Det kan være pr. mail eller et brev. Kunden skal have et varsel på 10 dage til at betale regningen eller gøre indsigelse. Bliver der ikke betalt, lavet en afdragsordning eller gjort indsigelse, må inkassofirmaet gerne opsøge skyldneren. De skal dog følge reglerne for god inkasso og må ikke true skyldneren til at betale og der skal sendes et varsel til skyldneren om at de kommer på besøg. Som kunde kan du vælge ikke at være hjemme eller tage imod inkassomedarbejderen. Vælger kunden ikke at være hjemme, må inkassomedarbejderen komme igen uden at fortælle det.  Inkassomedarbejderen må kun opsøge skyldneren på privatadressen eller firmaadressen. Det betyder at inkassomedarbejderen ikke må opsøge kunden på dennes arbejdsplads eller andre steder. 

Kommer der ikke en aftale på plads kan sagen overgives til retten og skyldneren kan blive dømt og det er muligt at gøre udlæg i kundens aktiver. Er kunden en anden virksomhed og ikke hæfter personligt f.eks. et Aps, må der kun gøres udlæg i firmaet aktiver, såfremt der er nogle.